بازنگری تاریخ و احوال غربصهیونیسم جهانیفرانسه ـ جمهوری سومکتاب‌ها

نقش پنهان

بسم الله الرّحمن الرّحیم
مجموعه‌اي که با عنوان «نقش پنهان: بازنگری بخشی از آثار حضور یهود در حیات سیاسی و فرهنگی جمهوری سوم فرانسه (1870-1940م.) با تکیه بر ماجرای دریفوس» پيش رو داريد با هدف آشنايي دقيق‌تر و عميق‌تر با اهميتِ فراوانِ بخشي از تاريخ معاصر فرانسه نوشته شده است که معمولاً تحت تأثير چيدمان خاص مورد نظرِ معماران فرهنگي غرب، به درستي به آن پرداخته نمي‌شود، يعني «جمهوري سوم فرانسه».
اين مقطع تاريخي هفتادساله، در واقع حدفاصل دو شکست نظامي فرانسه است: شکست نخست از پروس [note]قسمتي از کشور آلمان که در قديم کشوري مستقل بود. [فرهنگ فارسي، ج5 (اعلام)؛ محمد معين؛ انتشارات اميرکبير؛ تهران: 1364؛ ص341] [/note] (1870 ميلادي)، و شکست دوم از آلمان در جنگ جهاني دوم (1940 ميلادي).
آشنايي با جمهوري سوم فرانسه، موضوعات فراواني را شامل مي‌شود. از اين رو در اينجا کوشيده‌ايم تا به بخشي از آن بپردازيم که به زعم مورخين و محققين متعدد، از کليدي‌ترين و اصلي‌ترين رُخدادهاي آن دوران است، يعني «ماجراي دريفوس» [note] Dreyfus Affair [/note] و البته همراه با آن، به «شمّه‌اي از آثار حضور يهود در حيات سياسي و فرهنگي جمهوري سوم فرانسه» نيز پرداخته‌ايم.
اگرچه منابع متعددي در دسترس هست که با مراجعه به آنها مي‌توان بر مبناي «مشهوراتِ رسانه‌ها، بنگاههاي مطالعاتي و دانشگاههاي صهيونيستي» با اين بخش از تاريخ معاصر فرانسه آشنا شد؛ اما شناختي از اين دست، مفيد فايده نيست؛ چرا که آکنده از تحريفهاي جهت‌دار و دروغهاي گوناگون است.
در اين مجموعه، ناگزير بوده‌ايم از پاره‌اي روشهاي فرهنگي در غربِ تحت سلطه‌ي يهود، سخن بگوييم و به طور مصداقي عملکرد ناصواب کساني را موضوع بررسي قرار دهيم که به نام «روشنفکر» صاحب شهرت و آوازه‌اي هستند. و البته در تمام طول اين مسير، تلاش داشته‌ايم تا پيوندهاي اين تحقيق، با هويت، دغدغه‌ها و منش فرهنگي «منِ ايراني»، گم نشود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا