انقلاب اسلامی، دفاع مقدّس و شهیدانکتاب‌ها

سفرآگاهان شهید

بسم الله الرّحمن الرّحیم
هر کس به مطالعه‌ي تاريخ انبيا و اوليا و پيروانِ صادق ايشان در طول تاريخ همّت گمارَد، به گزارش‌هاي متعدّدي برمي‌خورَد که در آن نحوه‌ي مواجهه‌ي زيبا، درس‌آموز و عارفانه‌ي ايشان با مرگ يا شهادت به تصوير کشيده شده است.
بعضاً فرازهايي از اين گزارش‌ها اختصاص دارد به اين که ايشان از زمان و چگونگي پرواز خويش اطّلاع داشته‌اند و پيشاپيش نيز از وقوع هجرت‌شان به عالَم بقا خبر مي‌داده‌اند.
نگارنده‌ي اين سطرها با بررسي گذراي مقاطعي از تاريخ که از زمان رسول گرامي اسلام، حضرت محمّدبن‌عبدالله… صلّی‌الله‌علیه‌وآله، آغاز مي‌شود و تا امروزِ ما ادامه مي‌يابد، توفيق يافت تا شمّه‌اي از اين خبرها را گردآوري کند و مجموعه‌هايي چند را به‌گونه‌اي مستند به شرح ذيل فراهم نمايد:
الف) اِخبار «چهارده معصوم‰ علیهم‌السّلام» از شهادت‌شانين بخش پيش از اين دو بار به‌صورت کتابي مستقل با اين مشخصات به دست چاپ سپرده شده است: سَفَرْ‌آگاهان: گردآمده‌اي از پيشگويي‌هاي چهارده معصوم‰ در مرگ خويش؛ محمد طيب؛ مؤسسه فرهنگي منادي تربيت؛ تهران: 1381 (چاپ دوم). اصل و بنيادِ معنوي اين کار تحقيقي بر همين بخش متمرکز است.
ماجراي «خبر دادن صالحان از مرگ خويشتن» در اين عالم به گونه‌اي است که هر کس هر چه دارد از برکت چشمه‌ي فياض وجود چهارده معصوم‰ علیهم‌السّلام داردفارغ از بحث‌هاي اعتقادي و «امام‌شناسانه» اين معنا در طول تحقيق حاضر و در کلّيه‌ي بخش‌ها و در طول روايت‌هايي که به صورتِ ثبت‌شده، موجود مي‌باشد، خود را فراوان نشان داده است.
ب) اصحاب و ياران چهارده معصوم‰ علیهم‌السّلام که بي‌واسطه و چهره‌به‌چهره، دوران ايشان را درک کرده‌اند؛
ج) مردان بزرگ عرصه‌ي علم و تقوا در طول دوران غيبت؛
د) شهيدان دوران دفاع مقدّس.
مجموعه‌ي حاضر اختصاص دارد به «شهيدان دوران دفاع مقدس» و نام کامل این اثر چنین است: «سفرآگاهان شهيد: گزارشي از آگاهي شهيدان دوران دفاع مقدّس از زمان پرواز‌شان».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا